Minggu 4 : Aspek kesusasteraan yang digunakan dalam proses pengajaran sastera
Bahasa Melayu
Tema
Tema merupakan persoalan utama yang hendak disampaikan dalam sajak, contohnya tema kemanusiaan, kasih sayang dan cinta akan negara.
Tema merupakan persoalan utama yang hendak disampaikan dalam sajak, contohnya tema kemanusiaan, kasih sayang dan cinta akan negara.
Persoalan
Persoalan pula merupakan perkara sampingan yang
hendak disampaikan. Misalnya, sesebuah sajak akan menyelitkan persoalan kasih
sayang, kemarahan, dan kekecewaan tersebut.
Bentuk
Jenis bentuk, bilangan rangkap, jumlah baris,
jumlah suku kata dalam baris, jumlah perkataan dalam baris dan rima akhir
setiap baris.
Gaya Bahasa
Bahan “Tatabahasa” yang boleh digunakan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu:
Contoh bahan:
1 Kata Nama
Kata nama ialah perkataan yang
boleh menjadi unsur inti bagi binaan frasa nama. Selalunya perkataan demikian
menamakan orang, haiwan, tempat, benda,
atau konsep.[1] Ia terbahagi kepada beberapa
subgolongan berdasarkan ciri-ciri semantik perkataannya iaitu seperti kata
nama khas, kata nama am, dan kata ganti nama. Sebagai contoh, berikut ialah
beberapa binaan frasa nama yang menunjukkan kedudukan kata nama sebagai inti
frasa nama dan perkataan-perkataan lain yang hadir sebelum dan selepasnya.
Contohnya:
Unsur
sebelum
|
Kata
nama
|
Unsur
selepas
|
|
sebuah
semua tiap-tiap empat orang |
dewan
bas pendapat pelajar |
persidangan
pelancongan bernas sekolah menengah |
2 Kata Kerja
Kata kerja ialah golongan kata yang menjadi inti dalam frasa kerja,
sama ada yang berlaku atau dilakukan. Lazimnya kata kerja menunjukkan sesuatu
perbuatan atau keadaan melakukan sesuatu.Contohnya, berjalan, makan, memakan,
dimakan dan sebagainya. Kata kerja terbahagi kepada, kata kerja transitif
(perbuatan melampau) dan kata kerja tak transitif (perbuatan tidak melampau).
Isi kandungan
|
Kata kerja transitif
Kata kerja transitif ialah segala perbuatan yang dilakukan oleh
pembuatnya kepada benda lain. Benda yang kena oleh perbuatan itu dipanggil
penyambut (objek). Ayat yang menggunakan kata kerja transitif mesti mempunyai
penyambut (objek). Kata kerja ini biasanya mempunyai imbuhan ‘me-‘ sama ada
sebagai awalan atau sebahagian daripada imbuhan contohnya mengambil,
mendermakan, membacakan, menduduki, mempersilakan.
Kata kerja tak transitif
Kata kerja tak transitif ialah segala perbuatan yang dilakukan
oleh pembuat itu sendiri kepada diri pembuat itu sendiri, tidak kepada benda
atau orang lain. Kata kerja ini tidak memerlukan penyambut. Kata kerja tak
transitif terbahagi kepada dua iaitu kata kerja tak transitif berpelengkap dan
kata kerja tak transitif tak berpelengkap.
Aspek pengimbuhan kata kerja
Seperti dengan kata nama, kata kerja juga melalui proses
pengimbuhan kerana proses pengimbuhan amat produktif dalam proses pembentukan
kata kerja bahasa Melayu.
Imbuhan
kata kerja
Terdapat empat imbuhan yang membentuk kata kerja, iaitu:
awalan kata kerja
|
akhiran kata kerja
|
apitan kata kerja
|
sisipan kata kerja
|
meN-
beR- teR- di- mempeR- dipeR- |
-kan
-i |
meN-...-kan
beR-...-kan beR-...-an di-...-kan meN-...-i di-...-i mempeR-...-kan mempeR-...-i ke-...-an dipeR-...-kan dipeR-...-i |
tiada
|
3 Kata Adjektif
Kata adjektif, juga dikenali sebagai kata
sifat, ialah kata yang menjadi inti dalam frasa adjektif seperti manis sekali, sudah lama sungguh, masih lebat lagi.
Kata-kata dalam golongan kata adjektif menerangkan keadaan atau
sifat sesuatu nama atau frasa nama. Kata adjektif boleh dikenali jika kata
berkenaan didahului oleh kata penguat seperti amat, sangat, sungguh, sekali,
paling, agak, benar.
Isi kandungan
|
Jenis jenis kata adjektif
Kata adjektif terbahagi kepada 9 subgolongan:
sifat
menerangkan sifat keadaan atau seseorang
contoh: baharu
(new), baik, cerdik, berani, lemah, kukuh, kemas, kejap, secantik, terkuat,
tercantik
warna
contoh: merah,
jingga, ungu, putih, hitam, kuning langsat
ukuran
contoh: pendek,
panjang, tebal, nipis, dalam, besar, sebesar, ternipis
bentuk
contoh: bujur,
lurus,
waktu
contoh: lama,
lambat, lewat, segera, suntuk, lampau, lalu, silam
jarak
contoh: dekat,
hampir, jauh
cara
contoh: selalu,
jarang, kadang kadang, kerap, lambat, deras, laju, jelas, muram, lincah
pancaindera
·
rasa: sedap,
lazat, manis, pahit, lemak, pedas, payau, masam,masin,
·
pandang: buruk,
hodoh, jelita, cantik, tampan
·
dengar:bising, sunyi, senyap
·
bau: busuk,
wangi, hangit, hapak
·
sentuh: kesat,
kasar, lembab, halus, licin
perasaan
contoh: takut,
seram, benci, rindu, marah, senang, sayang, gembira
Pangkat pangkat adjektif
Pangkat pangkat atau tahap adjektif ada empat:
Pangkat biasa
Ia dinyatakan dengan menggunakan kata adjektif biasa. Contoh:
·
Baju dia cantik.
·
Buah betik itu manis.
Pangkat perbandingan
Ia merupakan perbandingan sama, lebih atau kurang. Contoh:
·
Tenaganya sekuat Badang.
·
Buah jambu itu semanis gula.
Pangkat menyangat
Ia menerangkan adjektif yang keterlaluan seperti sangat, amat,
benar-benar dan sebagainya. Contoh:
·
Cuaca hari ini sangat mendung.
·
Buah rambutan ini terlalu masak.
]Pangkat
penghabisan
Ia menerangkan adjektif paling atau penghabisan. Contoh:
Menara KLCC bangunan yang tertinggi di Malaysia
4 Kata Tugas
Kata tugas ialah golongan perkataan
selain kata nama, kata kerja dan kata sifat yang
mendukung sesuatu tugas tertentu dalam binaan ayat, klausa dan frasa. Kehadiran
kata tugas dalam ayat tidak berfungsi sebagai inti dalam sebarang frasa utama,
sebaliknya mendukung sesuatu tugas sintaksis tertentu sama ada sebagai
penghubung, penerang, penentu, penguat, pendepan, pembantu, penegas, penafi,
pembenar pemeri atau tugas-tugas lain.
1. Kata adverba
2. Kata hubung
3. Kata sendi
4. Kata seru
5. Kata bantu
6. Kata perintah
7. Kata pangkal ayat
8. Kata bantu
9. Kata penguat
10. Kata penegas
11. Kata nafi
12. Kata pemeri
13. Kata pembenar
14. Kata arah
15. Kata bilangan
16. Kata penekan
17. Kata pembenda
5 Ayat
6 Peribahasa
Menurut Za'ba, peribahasa ialah susunan kata yang pendek dengan
makna yang luas, mengandungi kebenaran, sedap didengar dan bijak perkataannya.
Peribahasa tradisi merujuk kepada peribahasa yang digunakan dalam
pertuturan sehari-harian atau secara bercetak sebelum tarikh kemerdekaan.
Peribahasa moden pula merujuk yang dicipta selepas tarikh tersebut. Peribahasa
merupakan sabahagian daripada bahasa kiasan dalam
budaya Melayu.
Keindahan peribahasa merupakan cara sesuatu peribahasa itu
digunakan, yang membina minda. Tetapi pada masa kini, pelbagai peribahasa
dicipta yang memaksa pelajar-pelajar menghafalkan seberapa banyak peribahasa
seperti robot.
Peribahasa yang baru dicipta ini memberikan peluang kepada
penerbit buku melariskan buku masing-masing dengan mengisi buku masing-masing
dengan peribahasa moden yang janggal, dengan setiap penerbit menghasilkan
peribahasa masing-masing.
Selain itu, peribahasa yang baru dicipta ini juga mendorong kepada
merosakkan bahasa, kerana sesetengah daripadanya hanya dibuat secara serkap
jarang tanpa sebarang penyeliaan oleh sebarang pihak.
Sebagai contoh (ciptaan sendiri):
Seperti tetikus tanpa wayar / Seperti tetikus lepas tambatan.
Penjelasan:Tetikus dahulu terikat kepada komputer dan tidak bebas
bergerak. Bagaimanapun, tetikus moden tanpa wayar bebas bergerak tanpa perlu
terikat dengan komputer.
Ertinya: Seseorang yang dahulunya terikat kini bebas hendak
kemana-mana sahaja.
Contoh penggunaan: Aminah kini bebas pergi ke disko semenjak dia
keluar dari rumah keluarganya dan berpindah di kampung kebandar, seperti
tetikus lepas tambatan.
PEMILIHAN BAHAN INTERNET UNTUK
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Bahan pengajaran dan pembelajaran kini
boleh diperolehi bukan hanya daripada buku-buku teks malah ia boleh didapati
daripada bahan-bahan internet yang merupakan salah satu sumber yang besar dalam
meyumbangkan bahan-bahan pengajaran. Hal ini kerana kita boleh mendapatkan
bahan-bahan daripada negeri dan negara lain sebagai rujukan juga sebagai bahan
bantu mengajar untuk kita gunakan dalam proses P&P terutamanya dalam mata
pelajaran Bahasa Melayu.
Pemilihan bahan internet untuk P&P
Bahasa Melayu ini sering dipilih bagi pemilihan seperti berikut:
·
Bahan sastera
·
Bahan tatabahasa
·
Bahan bidang ilmu lain
Berdasarkan
aspek pendidikan, sebelum guru-guru menggunakan bahan-bahan sumber dari
internet, sama ada untuk pengajaran dan pembelajaran secara langsung di bilik
darjah atau sekadar sebagai bahan bantu mengajar yang telah terlebih dahulu
dimuat turun, proses penilaian dan pemilihan perlu dilakukan. Hal ini perlu
dilakukan supaya bahan sumber yang digunakan itu benar-benar membantu proses
pengajaran dan pembelajaran. Perkara ini bagi mengelakkan timbulnya kesan
negatif yang tidak dikehendaki atau djangka kepada proses pengajaran dan pembelajaran.
Memilih Bahan Sastera
Bahan
sastera merupakan bahan yang berkaitan dengan kesusteraan yang mempunyai
keistimewaan tersendiri berbanding bahan yang lain. Genre Sastera ialah
kategori atau jenis karya sastera atau seni yang dicirikan dengan sesuatu gaya,
bentuk atau kandungan tertentu. Bahan sastera ini merangkumi beberapa
jenis seperti:
- Syair
- Pantun
- Seloka
- Gurindam
- Puisi
- Cerita pendek
Pemilihan bahan sastera juga perlulah
berkaitan unsur-unsur kesusteraan. Menurut Hashim Awang, unsur-unsur yang
terdapat dalam kesusteraan ialah seperti:
i. Intelek
ii. Emosi
iii. Imaginasi
iv. Teknik
Pemilihan bahan
sastera perlu mengambilkira juga aspek-aspek lain seperti aspek-aspek terhadap
penerimaan bahan tersebut kepada murid. Antara aspek-aspek tersebut ialah:
Pemilihan
bahan tatabahasa
Tatabahasa
merupakan bidang yang menumpukan perhatian terhadap
pembentukan kata dan proses pembinaan ayat sesuatu bahasa. Bahasa terdiri
daripada kumpulan ayat yang tidak terbilang jumlahnya. Ayat pula terdiri
daripada rantaian perkataan yang
bermakna. Perkataan dibina oleh gabungan bunyi-bunyi dalam sesuatu bahasa yang
mepunyai makna digabungkan menjadi suku kata menjadi perkataan.
Jenis-jenis
tatabahasa
Jenis-jenis tatabahasa boleh
diperolehi melalui laman web
Dalam
laman web ini mengandungi penerangan mengenai tatabahasa dan jenis-jenisnya
Jenis-jenis tatabahasa
1. Kata nama
2. Kata Hubung
3. Kata Kerja
4. Kata Sen i Nama
5. Kata nama khas
No comments:
Post a Comment